fredag 31 mars 2017

Väder och vind

Jag börjar få en känsla av att jag ska ta fransmännens väderångest på lite mindre allvar. Varje gång någon säger att nu skall det bli sämre ser jag framför mig hällregn och kyla i flera veckor. I verkligheten har det hittills mest handlat om ett par dagar (så länge inte min regngudinna till svägerska kommer på besök).

Så även denna gång. Den utlovade regnveckan bestod av två mulna dagar (dock med lite sol också) och en riktigt regndag. Det var allt. Därefter återgick det till sommar.

Just nu är det extremt svårt att förstå att det är mars. Allting här är precis som det är hemma i juni. Humlesurr, fågelkvitter, gräsklippare, grilldoft, overklig grönska och knoppande syrener. Och förstår grannarnas envetna tuppar som galer ikapp.

Det känns inte som Medelhavet, det känns som landsbygden i Sverige och vi njuter i fulla drag. Bortsett från en liten tur för att hitta jordgubbsplantor (som de inte hade) har vi varit hemma, gungat och haft picknick under olivträdet. Ganska skönt att släppa allt man vill få gjort ibland och bara ta det lugnt.

Nu väntar dock sämre väder igen. Vi får se om det betyder långkalsonger eller bara jeans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar