tisdag 26 september 2017

Skolhämtning

Det här fina huset ligger på väg till skolan. Det finns så många vackra detaljer här, men som alltid blir man lite blind för dem efter ett tag.

Att hämta vid skolan här är väldigt annorlunda än i Sverige. Alla barn (utom de som ska på fritids) slutar samtidigt. De släpps ut en och en till föräldrarna (det finns en lista på vem som får hämta barnen) och det är ingen genomgång vad som hänt under dagen. Just det tycker jag är jättejobbigt, jag är van att få småprata lite och att få reda på hur dagen varit.

Sen har vi då föräldrarna. Det som slår mig mest när jag väntar är att ingen (utom jag) står med mobilen. De bara väntar, som man gjorde förr.

Så långt allt bra, men när barnen hämtats är det långt ifrån självklart att det är glada miner. Fransmännen pratar rätt aggressivt med sina barn och det blir bara värre när de är trötta och lite stressade. Häromdagen var det verkligen flera stycken föräldrar som skällde och klagade - det känns ju som att det kunde vänta och man istället kunde glädjas åt att ses?

Jag saknar Sverige mycket för barnens skull, men jag tänker att ett år förhoppningsvis inte är så farligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar