torsdag 15 december 2016

Vatten

Det varierar vad jag saknar mest med Sverige när jag är utomlands. Den här gången var jag lite förvånad över avsaknad av saknad för julmat, såsom lussekatter och framförallt julmust och vörtbröd, men det berodde nog mest på att jag visste att vi skulle komma hem i god tid till jul.

Min topp-fem lista i saknad såg ut såhär den här gången: 

Vänner och familj saknar jag förstås alltid. 

Ett varmt, välisolerat hem saknade jag verkligen. Vårt stenhus blev visserligen varmare på slutet, men för någon som mig räknas det inte som varmt när man behöver extra tröja inomhus. Stackars Julie tillbringade varje dag i en extra stickad overall som vi fick från hennes farmor och som blev resans absolut mest använda plagg. Superbra och superfin, men kanske lite trist för lillan att vara extra påbyltad. 

Julstämningen uteblev som bekant och jag är glad över att få ha vaknat till vinterväder sedan vi kom hem.

Vegetarisk mat saknade jag, och då tänker jag främst på färdigprodukter. Jag hittade lite, så visst går det framåt, men det samlade utbudet bestod av tre olika sorters sojabiffar av den där gryniga, typiska grönsaksbiffstuket, nuggets och något form av strimlor i något seitanliknande och faktiskt tofu. Bortsett från tofun som höll ungefär samma pris som här var det andra svindyrt och inte särskilt användbart (det föll helt enkelt sönder när man ville göra något annat än bara steka det). Naturligtvis äter jag för det mesta annan mat, och jag kan göra egna bönbiffar, men här är vi ju nu så bortskämda med så många bra färdigrätter i flera olika konsistenser att det blir tråkigt att behöva gå tillbaka till hur det var för tio år sedan. 

Sist men inte minst saknade jag denna resa också rent, friskt och gott vatten från kranen. Vi har satt ett filter på vår kran i Frankrike för att slippa köpa flaskvatten, men det tar främst bort smaken, det tar inte bort allt klor som är tillsatt, och det är tillsatt en del. Det märks alltså inte så mycket på smaken, men efter ett tag märks det på huden. Jag minns hur jag testade flera olika ansiktskrämer i Paris innan jag insåg att det var vattnet som var boven och hur mycket bättre hyn blev när jag gick över till flaskvatten. Rent och gott vatten är verkligen något vi (iaf jag) tar som självklart här i Sverige, men det är vettigt att stanna upp och vara tacksam för det. Att huden tar stryk är naturligtvis inte bra, för det tyder ju på att det inte är så bra för kroppen, men det är ändå ett mindre problem om man jämför med alla de miljoner människor som inte alls har tillgång till friskt vatten. Det är väl värt att vara tacksam för småsaker. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar