fredag 2 december 2016

Hallen och min eviga optimism/lathet

Jag drog ju ned tweedtapeten som satt i hallen, men sedan gick det lite i stå. Ibland finns motivationen och orken bara inte där.

Det blev mycket luddrester kvar efter tapeten och i början av veckan tog jag mig i kragen och slipade bort dem. Helt får jag dock inte bort limmet, så det blev till att spackla. Bra tillfälle att lära sig det här med bredspackling också, tänkte jag.

Spacklingen gick bra, jag hade antagligen alldeles för tjockt lager, men nu vet jag till nästa gång. Det tog tid och var inte jättekul, men det gick.

Slipningen däremot... Jag började med den idag och upptäckte snabbt att det dammade - mycket. Upp med ett plastskynke, men optimistiskt nog tänkte jag att det skulle räcka med det, trots att det inte täckte hela vägen ned. Det dammar ju inte mest vid golvet, tänkte jag.

Jag hade förstås tvärfel och en stor del av dagen gick alltså till att damma, dammsuga, skura och skura igen. Roligare kan man ha.

Jag tror i alla fall att hallen (eller korridoren, för hallen har jag faktiskt inte ens spacklat än) kan bli bra och jag smygstartade även lite med målning av dörrarna för att testa färgen. Vill inte riktigt erkänna hur mycket jag ser fram emot att de skall bli vita istället för smutsbeiga.

Som synes har jag även målat färgprov för korridoren. Det lutar åt den grå, men i en ljusare färg. Än är det dock mycket kvar att göra, men nu händer iaf något!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar