lördag 10 september 2016

Ikeas konstiga priser

En av de saker jag gjorde under våren var en låååång inköpslista på Ikeas hemsida. För enkelhetens skull använde jag den svenska sidan, men när jag idag skulle börja göra om den till den franska upptäckte jag två saker. 

Det första är att resårmadrasser inte alls säljs i södra Europa. Jag är en stor fan av sådana framför de vanliga madrasserna som de använder där nere, så det kändes inte bra.

Det andra var att priset skiljer sig - i vissa fall rejält - mellan Sverige och Frankrike, trots att det är samma saker. Bäddsoffan nedan har en prisskillnad på nästan 2 000 kr. Det är ju inte rimligt!

Vi har fått ett pris på cirka 1600 kr per pall för frakt till Frankrike och just nu diskuterar vi om vi helt sonika skall handla allt i Sverige och skicka ned det. IKEA i Frankrike ligger ändå 1,5 timmar bort och vi lär behöva både hyra bil och beställa frakt i så fall. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar