fredag 19 oktober 2018

Höst i Sverige

Sverige visar upp sin ståtligaste höstskrud med sol och underbara färger.

Vi har varit ute och promenerat i skogen med familjens nytillskott - en äldre italiensk vinthund som mina föräldrar tagit över eftersom han inte mådde riktigt bra i sin familj när de fick småbarn. Han är dock mycket barnkär om han bara kan dra sig undan ibland.

Äldsta dotter trivs bra ute i naturen, men den yngsta kommer nog inte beskrivas som "outdoorsy" än på ett tag - i alla fall inte när temperaturen är under 20 grader. Hon vägrar kläder, vill inte åka vagn, vill inte gå och vill helst bli buren, men bara av mig. Klassiskt tvåårshumör och lite förkylningsgnäll på det. Idag gav jag upp och insåg att antingen fick jag stanna hemma eller så fick det bli skogspromenad med iPad. Det är bra med principer, men ibland går det inte.

Igår var vi i skogen och plockade svamp, till Amies stora lycka. Hon har nyligen börjat tycka om trattkantareller och var jättenöjd när vi kunde plocka, rensa och göra soppa. Häftigt ändå och vilken lyx att ha det utanför dörren. Det saknar jag i Frankrike!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar